MASOFADAGI FOYDALANUVCHILAR BILAN ISHLASH VA ELEKTRON HUJJATLARNI YETKAZIB BERISH
Masofaviy foydalanuvchilar bilan ishlash bugungi kunda
axborot jamiyatining muhim qismi bo'lgan kutubxonalar uchun juda muhimdir. Elektron
hujjatlarni etkazib berish, huquqiy va texnik masalalar bo'yicha maqolalarni
tahlil qildik. Ushbu maqola ularni "siqib chiqaradigan" kichik
tahliliy ma'lumotni taqdim etadi.
Амлинский, Л.З. (1) masofadan foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatish
shakllarini ro'yxatlaydi: elektron pochta va veb-shakl (skype, forum, saytdagi
maxsus muloqot oynasidagi maslahat). Masofadan
foydalanuvchilarni ro'yxatga olish, ma'lumotlar bazalari va qiziqishlar
profilini yuritish tartibi ko'rib chiqiladi. O'quvchilar bilan norasmiy muloqotni olib borish va
uzoq foydalanuvchilarga tarqatish. Elektron hujjat yetkazib berish xizmati
pullik deb ko'rsatilgan.
Ахремчик, Р.В. (2) ta'kidlashicha, maqolalar nusxalari
schyot-fakturalar to'langanidan keyin yuboriladi. Shu bilan birga, pochta
xarajatlari mijozlar kutubxonasi tomonidan qoplanadi. Kutubxonalar o'rtasida
almashish ham mumkin: kitob (maqola) evaziga boshqa tomonga qiziqqan kitobni
(maqolani) yuboring. Foydalanuvchilarga elektron nashrlar bilan xizmat
ko'rsatishda kutubxona elektron hujjatlar arxivini, ularda ma'lumot izlash
imkoniyatiga ega bo'lgan tez-tez so'raladigan hujjatlar bazasini yaratadi.
Xizmat talabga ega bo'lishi uchun muallif ushbu xizmatni universitetlarda,
ilmiy markazlarda taqdim etishni taklif qiladi. Elektron hujjat yetkazib berish
xizmati haq evaziga amalga oshiriladi, ish tugagandan so'ng kutubxonaning bank
hisob raqamiga to'lanadi. To'lov amalga oshirilgandan so'ng, o'quvchi elektron
hujjatlarni etkazib berish xizmatini xabardor qiladi va uning nusxasi unga
yuboriladi.
Багрова, И. Ю.(3) ishlab chiqilishi kerak bo'lgan uzoq
foydalanuvchilar uchun virtual ma'lumot va ma'lumot xizmatlaridan foydalanish
standartlarini sanab o'tdi: foydalanish standartlari (xizmat ko'rsatishning eng
yaxshi tajribalari va maqsadlarini umumlashtirish), texnik standartlar
(dasturiy ta'minot, texnik vositalardan foydalanish), sifat standartlari
(istalgan) texnik xizmat ko'rsatish paytida foydalanuvchilar tomonidan
keladigan ishlash darajasi). Muallif uzoq foydalanuvchilarga bepul, ko'proq haq
evaziga bitta sahifani skanerlashni taklif qiladi. Xizmatlarni taqdim etish
qoidalari kutubxona taqdim etadigan hujjatlar va ma'lumotlarni keltiradi.
Elektron hujjat etkazib berish xizmatlarini ko'rsatishda standart texnologiya
sifatida Багрова, И. Ю.Shotlandiya kutubxonalari tajribasini taklif etadi:
1. Onlayn shaklni to'ldirish: murojaatni ko'rib
chiqishdan oldin foydalanuvchi tomonidan manbalarni ko'rib chiqqan shikoyatning
maqsadi (olingan ma'lumotlar qanday foydalaniladi);
2. Kutubxona o'z-o'zidan javob beradi yoki boshqa
ishtirokchiga - "Kutubxonachidan so'ra" virtual ma'lumotnoma va
axborot xizmatlari kutubxonasiga elektron pochta yoki pochta orqali so'rov
yuboradi.
Masofaviy
foydalanuvchilar bilan ishlashda Singapur kutubxonalari tajribasini
umumlashtirib, muallif telefon haqida ma'lumot beradi. Uning natijalari
so'rovlar ma'lumotlar bazasida aks ettiriladi: so'rov yozib olinadi (turi,
qabul qilish usuli, foydalanuvchi ma'lumotlari) va javob (so'rovni qondirish
mumkinmi, agar yo'q bo'lsa, qanday sabablarga ko'ra).
Maqolada "Avtomatlashtirilgan
kutubxonalararo kreditlash tizimi va hujjatlarni IRBIS bo'yicha etkazib berish.
Yangi natijalar ”S. R.
Bajenov (4) hujjatlar uchun buyurtma shaklini beradi. U quyidagi ustunlarni o'z
ichiga oladi: buyurtma raqami, buyurtma nashrlari, buyurtma sanasi, nashrning
kodi, buyurtma operatsiyasi, sana. Shu bilan birga, "buyurtma
operatsiyasi" ustunida buyurtmachining holati to'g'risida foydalanuvchini
xabardor qilish aks ettirilgan: ishlov berishda, asl nusxasi ... oldin
chiqarilgan, fotokopiya chiqarilgan, elektron nusxasi chiqarilgan, qaytarilgan,
rad qilingan. Shuningdek, u operatsiyani kim ro'yxatdan o'tkazganligi, narx va
oldindan to'lash to'g'risidagi ma'lumotni alohida ko'rsatib beradi.
D.N. Gribkov (5) virtual xizmatning veb-shakli
sifatida quyidagilarni taklif qiladi:
1. Shaxsiy ma'lumotlar
2. Talabning maqsadi
3. Murojaat qilish (so'rovning mazmuni).
G. M. Zaxarova (6) uzoqdan foydalanuvchilarga
xizmat ko'rsatilishi munosabati bilan mualliflik huquqi to'g'risidagi
qonunlarni (Rossiya Federatsiyasi Fuqarolik Kodeksi, to'rtinchi qism) tahlil
qiladi. Muallif kitoblarni raqamlashtirish va elektron nusxalarini
o'quvchilarga taqdim etishning qonuniyligini ko'rib chiqadi va bunday xizmat
faqat shaxsiy maqsadlar uchun mumkinligini ta'kidlaydi. Elektron saqlash
vositasini qonuniy ravishda olish uchta manbadan mumkin:
1. Mualliflik huquqi muddati o'tgan nashrlar.
2. Mualliflik huquqi egalari bilan shartnomalar
tuzilgan nashrlar.
3. Kirish jurnallari va omborxonalarini oching.
Maqola ilmiy va o'quv maqsadlarida, imtihonlar,
sinflarda o'qish, darslarga o'z-o'zini tayyorlash uchun elektron hujjatlarni
topshirishning qonuniyligini asoslaydi. Fuqarolik kodeksi shuningdek
takrorlashga mo'ljallangan asarlarning vaqtincha nusxalarini takrorlashga,
raqamli yaratishga ruxsat beradi.
B.I.Marshak (9) to'liq matnli ma'lumotlar bazalari
ishlashining namunasi sifatida Rossiya Konsolidatsiyalangan Katalogining
Avtomatlashtirilgan Tizimi modelini keltiradi.
Elektron hujjatlarni etkazib berishning texnik
masalalari E.L. Naydinaning (10) maqolasida yoritilgan. Muallif vaqtincha va
real vaqt rejimida foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatishni tashkil etishni
tahlil qiladi.
Elektron hujjatlarni etkazib berish uchun statistik ko'rsatkichlarning tahlili A.G.
Paklinning maqolasi (11) bo'lib, unda quyidagilar keltirilgan:
1. Masofadan foydalanuvchilar soni (noyob elektron
pochta manzillari, foydalanuvchi kodlari).
2. Tashriflar soni (qabul qilingan elektron pochta
xabarlari).
3. So'rovlar soni (jami, shu jumladan telefon / boshqa
vositalar orqali avtomatlashtirilgan shakl).
4. Nusxalash uchun olingan nashrlar soni.
5. Qabul qilingan / qilingan nusxalar soni (jami
sahifalar, fotokopiler, elektron nusxalar).
6. Nosozliklar soni: jami (nosozliklar foizi, nosozlik
sabablari: joyida emas, kutubxonada emas, majburiy, band emas, boshqa
sabablarga ko'ra to'lanmagan).
"Kutubxonalararo hamkorlik va intellektual mulkni
himoya qilishning huquqiy jihatlari:" "Davra suhbati" (12)
mualliflik huquqi masalalariga bag'ishlangan. Nashrlarning qonuniy nusxasini
olish uchun mualliflik huquqini himoya qiluvchi tashkilotlar orqali mualliflar
bilan, shu jumladan jamoaviy bilan shartnomalar tuzish taklif etiladi. Masalan,
bu Kopirus asarlarini ko'paytirish, nusxalash va boshqa ko'paytirishda
mualliflar, noshirlar va boshqa huquq egalarining huquqlarini jamoaviy
boshqarish bo'yicha Rossiya mualliflar jamiyati. Davra suhbati qatnashchilari
mualliflik huquqi nuqtai nazaridan kitobxonlarning huquqiy madaniyatini
oshirishni ham taklif qilmoqdalar. Ta'kidlanishicha, Rossiyada kitobning nusxa
ko'chirish uchun hali aniq aniqlangan hajmi yo'q. Raqamlashtirish faqat jamoat
mulki, rasmiy hujjatlar, mualliflik huquqi muddati o'tgan nashrlarga tegishli.
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati:
1. Amlinskiy, L.Z. Masofaviy kutubxonaning ma'lumot xizmati: bu nima bo'lishi kerak? / L.Z. Amlinskiy // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2012.- № 11.- S. 18-24.
2. Axremchik, R.V. Masofadan foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatish / R.V. Axremchik, S.M. Titovich // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2008.- № 7.- S. 30-33.
3. Bagrova, I. Yu. Virtual ma'lumotnoma va axborot xizmati: (2000-2004 yillar ingliz matbuoti materiallari asosida) / I. Yu. Bagrova // Kutubxonashunoslik.- 2005.- N 6.- P. 42-49.
4. Bajenov, S.R. IRBIS bo'yicha kutubxonalararo ssudalar va hujjatlarni etkazib berishning avtomatlashtirilgan tizimi. Yangi natijalar / S.R. Bazhenov, R.M. Parshikov // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2012.- № 11.- S. 77-81.
5. Gribkov, D. N. Virtual xizmat kutubxona xizmatlarini takomillashtirish vositasi sifatida / D. N. Gribkov // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2011.- N 12.- S. 41-44.
6. Zaxarova, G.M. Mualliflik huquqi va kutubxonalar to'g'risidagi qonun hujjatlari / G. M. Zaxarova // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2008.- N 7.- S. 10-14.
7. Evstigneeva, G.A. Elektron muhitda kutubxonalar - biz qaerga harakat qilamiz va nimaga qoqilamiz / G. A. Evstigneeva // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2010.- № 7.- S. 5-9.
8. Krasilnikova, I.Yu. Kutubxonalararo ssudalar va hujjatlarni etkazib berish xizmatlari sifatini o'lchash mezonlari / I. Yu. Krasilnikova // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2010.- № 5.- S. 31-40.
9.Marshak, B.I. Ilmiy-texnik ma'lumotlarning korporativ manbai sifatida Rossiya jamlangan katalogining avtomatlashtirilgan tizimi / B. I. Marshak, M. A. Ragimova // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2008.- № 1.- S. 47-53.
10. Naidina, E.L. Virtual muhitda bibliografik xizmat: hozirgi holati va istiqbollari / E. L. Naydina // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2011.- № 3.- S. 15-22.
11.Paklin, A.G. EDD va MBA ishini baholashda statistik ko'rsatkichlarni tahlil qilish / A. G. Paklin // Ta'lim muassasalari kutubxonalari.- 2012.- № 45.- S. 10-29.
12. Kutubxonalararo hamkorlik va intellektual mulkni himoya qilishning huquqiy jihatlari: "davra suhbati" // Evrosiyo kutubxonasi assambleyasi xabarnomasi - 2008. - № 2. - 56-68-betlar.
Комментарии
Отправить комментарий