MASOFADAGI FOYDALANUVCHILAR BILAN ISHLASH VA ELEKTRON HUJJATLARNI YETKAZIB BERISH



Masofaviy foydalanuvchilar bilan ishlash bugungi kunda axborot jamiyatining muhim qismi bo'lgan kutubxonalar uchun juda muhimdir. Elektron hujjatlarni etkazib berish, huquqiy va texnik masalalar bo'yicha maqolalarni tahlil qildik. Ushbu maqola ularni "siqib chiqaradigan" kichik tahliliy ma'lumotni taqdim etadi.
Амлинский, Л.З. (1) masofadan foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatish shakllarini ro'yxatlaydi: elektron pochta va veb-shakl (skype, forum, saytdagi maxsus muloqot oynasidagi maslahat). Masofadan foydalanuvchilarni ro'yxatga olish, ma'lumotlar bazalari va qiziqishlar profilini yuritish tartibi ko'rib chiqiladi. O'quvchilar bilan norasmiy muloqotni olib borish va uzoq foydalanuvchilarga tarqatish. Elektron hujjat yetkazib berish xizmati pullik deb ko'rsatilgan.

Ахремчик, Р.В. (2) ta'kidlashicha, maqolalar nusxalari schyot-fakturalar to'langanidan keyin yuboriladi. Shu bilan birga, pochta xarajatlari mijozlar kutubxonasi tomonidan qoplanadi. Kutubxonalar o'rtasida almashish ham mumkin: kitob (maqola) evaziga boshqa tomonga qiziqqan kitobni (maqolani) yuboring. Foydalanuvchilarga elektron nashrlar bilan xizmat ko'rsatishda kutubxona elektron hujjatlar arxivini, ularda ma'lumot izlash imkoniyatiga ega bo'lgan tez-tez so'raladigan hujjatlar bazasini yaratadi. Xizmat talabga ega bo'lishi uchun muallif ushbu xizmatni universitetlarda, ilmiy markazlarda taqdim etishni taklif qiladi. Elektron hujjat yetkazib berish xizmati haq evaziga amalga oshiriladi, ish tugagandan so'ng kutubxonaning bank hisob raqamiga to'lanadi. To'lov amalga oshirilgandan so'ng, o'quvchi elektron hujjatlarni etkazib berish xizmatini xabardor qiladi va uning nusxasi unga yuboriladi.

Багрова, И. Ю.(3) ishlab chiqilishi kerak bo'lgan uzoq foydalanuvchilar uchun virtual ma'lumot va ma'lumot xizmatlaridan foydalanish standartlarini sanab o'tdi: foydalanish standartlari (xizmat ko'rsatishning eng yaxshi tajribalari va maqsadlarini umumlashtirish), texnik standartlar (dasturiy ta'minot, texnik vositalardan foydalanish), sifat standartlari (istalgan) texnik xizmat ko'rsatish paytida foydalanuvchilar tomonidan keladigan ishlash darajasi). Muallif uzoq foydalanuvchilarga bepul, ko'proq haq evaziga bitta sahifani skanerlashni taklif qiladi. Xizmatlarni taqdim etish qoidalari kutubxona taqdim etadigan hujjatlar va ma'lumotlarni keltiradi. Elektron hujjat etkazib berish xizmatlarini ko'rsatishda standart texnologiya sifatida Багрова, И. Ю.Shotlandiya kutubxonalari tajribasini taklif etadi:
1. Onlayn shaklni to'ldirish: murojaatni ko'rib chiqishdan oldin foydalanuvchi tomonidan manbalarni ko'rib chiqqan shikoyatning maqsadi (olingan ma'lumotlar qanday foydalaniladi);
2. Kutubxona o'z-o'zidan javob beradi yoki boshqa ishtirokchiga - "Kutubxonachidan so'ra" virtual ma'lumotnoma va axborot xizmatlari kutubxonasiga elektron pochta yoki pochta orqali so'rov yuboradi.
Masofaviy foydalanuvchilar bilan ishlashda Singapur kutubxonalari tajribasini umumlashtirib, muallif telefon haqida ma'lumot beradi. Uning natijalari so'rovlar ma'lumotlar bazasida aks ettiriladi: so'rov yozib olinadi (turi, qabul qilish usuli, foydalanuvchi ma'lumotlari) va javob (so'rovni qondirish mumkinmi, agar yo'q bo'lsa, qanday sabablarga ko'ra).
Maqolada "Avtomatlashtirilgan kutubxonalararo kreditlash tizimi va hujjatlarni IRBIS bo'yicha etkazib berish. Yangi natijalar ”S. R. Bajenov (4) hujjatlar uchun buyurtma shaklini beradi. U quyidagi ustunlarni o'z ichiga oladi: buyurtma raqami, buyurtma nashrlari, buyurtma sanasi, nashrning kodi, buyurtma operatsiyasi, sana. Shu bilan birga, "buyurtma operatsiyasi" ustunida buyurtmachining holati to'g'risida foydalanuvchini xabardor qilish aks ettirilgan: ishlov berishda, asl nusxasi ... oldin chiqarilgan, fotokopiya chiqarilgan, elektron nusxasi chiqarilgan, qaytarilgan, rad qilingan. Shuningdek, u operatsiyani kim ro'yxatdan o'tkazganligi, narx va oldindan to'lash to'g'risidagi ma'lumotni alohida ko'rsatib beradi.

D.N. Gribkov (5) virtual xizmatning veb-shakli sifatida quyidagilarni taklif qiladi:
1. Shaxsiy ma'lumotlar
2. Talabning maqsadi
3. Murojaat qilish (so'rovning mazmuni).


 G. M. Zaxarova (6) uzoqdan foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatilishi munosabati bilan mualliflik huquqi to'g'risidagi qonunlarni (Rossiya Federatsiyasi Fuqarolik Kodeksi, to'rtinchi qism) tahlil qiladi. Muallif kitoblarni raqamlashtirish va elektron nusxalarini o'quvchilarga taqdim etishning qonuniyligini ko'rib chiqadi va bunday xizmat faqat shaxsiy maqsadlar uchun mumkinligini ta'kidlaydi. Elektron saqlash vositasini qonuniy ravishda olish uchta manbadan mumkin:
1. Mualliflik huquqi muddati o'tgan nashrlar.
2. Mualliflik huquqi egalari bilan shartnomalar tuzilgan nashrlar.
3. Kirish jurnallari va omborxonalarini oching.
Maqola ilmiy va o'quv maqsadlarida, imtihonlar, sinflarda o'qish, darslarga o'z-o'zini tayyorlash uchun elektron hujjatlarni topshirishning qonuniyligini asoslaydi. Fuqarolik kodeksi shuningdek takrorlashga mo'ljallangan asarlarning vaqtincha nusxalarini takrorlashga, raqamli yaratishga ruxsat beradi.

B.I.Marshak (9) to'liq matnli ma'lumotlar bazalari ishlashining namunasi sifatida Rossiya Konsolidatsiyalangan Katalogining Avtomatlashtirilgan Tizimi modelini keltiradi.

Elektron hujjatlarni etkazib berishning texnik masalalari E.L. Naydinaning (10) maqolasida yoritilgan. Muallif vaqtincha va real vaqt rejimida foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatishni tashkil etishni tahlil qiladi.

Elektron hujjatlarni etkazib berish uchun statistik ko'rsatkichlarning tahlili A.G. Paklinning maqolasi (11) bo'lib, unda quyidagilar keltirilgan:
1. Masofadan foydalanuvchilar soni (noyob elektron pochta manzillari, foydalanuvchi kodlari).
2. Tashriflar soni (qabul qilingan elektron pochta xabarlari).
3. So'rovlar soni (jami, shu jumladan telefon / boshqa vositalar orqali avtomatlashtirilgan shakl).
4. Nusxalash uchun olingan nashrlar soni.
5. Qabul qilingan / qilingan nusxalar soni (jami sahifalar, fotokopiler, elektron nusxalar).
6. Nosozliklar soni: jami (nosozliklar foizi, nosozlik sabablari: joyida emas, kutubxonada emas, majburiy, band emas, boshqa sabablarga ko'ra to'lanmagan).

"Kutubxonalararo hamkorlik va intellektual mulkni himoya qilishning huquqiy jihatlari:" "Davra suhbati" (12) mualliflik huquqi masalalariga bag'ishlangan. Nashrlarning qonuniy nusxasini olish uchun mualliflik huquqini himoya qiluvchi tashkilotlar orqali mualliflar bilan, shu jumladan jamoaviy bilan shartnomalar tuzish taklif etiladi. Masalan, bu Kopirus asarlarini ko'paytirish, nusxalash va boshqa ko'paytirishda mualliflar, noshirlar va boshqa huquq egalarining huquqlarini jamoaviy boshqarish bo'yicha Rossiya mualliflar jamiyati. Davra suhbati qatnashchilari mualliflik huquqi nuqtai nazaridan kitobxonlarning huquqiy madaniyatini oshirishni ham taklif qilmoqdalar. Ta'kidlanishicha, Rossiyada kitobning nusxa ko'chirish uchun hali aniq aniqlangan hajmi yo'q. Raqamlashtirish faqat jamoat mulki, rasmiy hujjatlar, mualliflik huquqi muddati o'tgan nashrlarga tegishli.

                                        Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati:

1. Amlinskiy, L.Z. Masofaviy kutubxonaning ma'lumot xizmati: bu nima bo'lishi kerak? / L.Z. Amlinskiy // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2012.- № 11.- S. 18-24.

2. Axremchik, R.V. Masofadan foydalanuvchilarga xizmat ko'rsatish / R.V. Axremchik, S.M. Titovich // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2008.- № 7.- S. 30-33.

3. Bagrova, I. Yu. Virtual ma'lumotnoma va axborot xizmati: (2000-2004 yillar ingliz matbuoti materiallari asosida) / I. Yu. Bagrova // Kutubxonashunoslik.- 2005.- N 6.- P. 42-49.

4. Bajenov, S.R. IRBIS bo'yicha kutubxonalararo ssudalar va hujjatlarni etkazib berishning avtomatlashtirilgan tizimi. Yangi natijalar / S.R. Bazhenov, R.M. Parshikov // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2012.- № 11.- S. 77-81.

5. Gribkov, D. N. Virtual xizmat kutubxona xizmatlarini takomillashtirish vositasi sifatida / D. N. Gribkov // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2011.- N 12.- S. 41-44.

6. Zaxarova, G.M. Mualliflik huquqi va kutubxonalar to'g'risidagi qonun hujjatlari / G. M. Zaxarova // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2008.- N 7.- S. 10-14.

7. Evstigneeva, G.A. Elektron muhitda kutubxonalar - biz qaerga harakat qilamiz va nimaga qoqilamiz / G. A. Evstigneeva // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2010.- № 7.- S. 5-9.

8. Krasilnikova, I.Yu. Kutubxonalararo ssudalar va hujjatlarni etkazib berish xizmatlari sifatini o'lchash mezonlari / I. Yu. Krasilnikova // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2010.- № 5.- S. 31-40.

9.Marshak, B.I. Ilmiy-texnik ma'lumotlarning korporativ manbai sifatida Rossiya jamlangan katalogining avtomatlashtirilgan tizimi / B. I. Marshak, M. A. Ragimova // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2008.- № 1.- S. 47-53.

10. Naidina, E.L. Virtual muhitda bibliografik xizmat: hozirgi holati va istiqbollari / E. L. Naydina // Ilmiy. va texnik. b-ki.- 2011.- № 3.- S. 15-22.

11.Paklin, A.G. EDD va MBA ishini baholashda statistik ko'rsatkichlarni tahlil qilish / A. G. Paklin // Ta'lim muassasalari kutubxonalari.- 2012.- № 45.- S. 10-29.

12. Kutubxonalararo hamkorlik va intellektual mulkni himoya qilishning huquqiy jihatlari: "davra suhbati" // Evrosiyo kutubxonasi assambleyasi xabarnomasi - 2008. - № 2. - 56-68-betlar.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Axrotlashgan jamiyatda elektron kutubxonalarni o'rni va vazifalari

Axborot-kutubxona faoliyatida axborot kommunikatsiya texnologiyalarini o‘rni va ulardan foydalanish