“Ijtimoiy tarmoqlarda Virtual ko’rgazma tashkil qilish”usullari


“Ijtimoiy tarmoqlarda Virtual ko’rgazma tashkil qilish”usullari
Bloglar va kutubxonalarning ijtimoiy tarmoqlardagi sahifalari virtual ko'rgazmalar kabi innovatsiyalarni qo'llash sohasini ochib beradi, bu esa kutubxona fondini namoyish qilish vositasi bo'lib xizmat qiladi.

Hozirgi kunda virtual ko'rgazma nima ekanligi haqida aniq ma'lumot yo'q. N. V. Zbarovskayaning “Jamoat kutubxonalarining ko'rgazma faoliyati” o'quv qo'llanmasida quyidagi ta'rif berilgan: “Virtual ko'rgazma - bu foydalanuvchilar uchun axborot-kutubxona xizmatlarining yangi turi, an'anaviy (kitob) va axborotni taqdim etishning eng yangi (elektron) usullari”.
Virtual ko'rgazma - bu Internet tarmog'ida maxsus tanlangan va tizimlashtirilgan bosma nashrlarning va boshqa saqlash vositalarining virtual tasvirlarini, shuningdek kutubxonaning masofadagi foydalanuvchilariga ko'rish, tanishish va foydalanish uchun tavsiya etiladigan ommaviy elektron manbalardan foydalangan holda ommaviy namoyish.
Virtual ko'rgazma yangi, ko'p funktsional axborot manbai sifatida joylashtirilgan bo'lib, u foydalanuvchilarga keng qamrovli axborotni olish samaradorligini oshirish, zarur materiallar (matnlar, grafikalar, audio, video va boshqalar) doirasini kengaytirish imkoniyatini beradi.
Birinchi virtual ko'rgazmalar Rossiya Savdo-sanoat palatasining Internet-resurslari loyihasi doirasida paydo bo'lgan. Resurs korxona va tashkilotlar, ularning mahsulotlari va xizmatlari to'g'risida biznes ma'lumotlarini tarqatish uchun virtual ko'rgazma stendlarida (mini-saytlarda) rus va ingliz tillarida ma'lumotlarni joylashtirishni o'z ichiga oladi. grafik va video materiallar. Yangi axborot texnologiyalarining rivojlanishi bilan madaniyat va ta'lim sohasida virtual ko'rgazmalar paydo bo'ladi: muzeylar, universitetlar, barcha turdagi kutubxonalar.
Virtual ko'rgazmalar kutubxona fondini aks ettiradi, imijni shakllantirish va saqlash, kutubxona xizmatlarini rivojlantirish va takomillashtirishga hissa qo'shadi.
Virtual ko'rgazmaning afzalliklari va imkoniyatlari:
1. Ko'rgazmani ko'rish uchun o'quvchi kutubxonada bo'lishi shart emas, Internetga kirish kifoya. O'quvchi istalgan vaqtda ko'rgazmani ko'rishi mumkin.
2. Kutubxonaning haqiqiy maydonini egallamagan holda an'anaviy ko'rgazma bilan solishtirganda ko'proq hujjatlarni namoyish qilish imkoniyati. Ko'rgazmada ko'plab kitoblar taqdim etilishi mumkin; istalgan vaqtda ularni o'zgartirishingiz mumkin, keraksizlarini olib tashlab yangilarini ochib qo'ying.
3. Har bir hujjatga annotatsiya, referat, matnning mazmuni va / yoki parcha qismlari, rasmlar, asarning yaratilish tarixi, davrning tavsifi, audio va videokliplar ilova qilinishi mumkin.
4. Virtual ko'rgazmada taqdim etilgan hujjatlar zarar ko'rmaydi. Onlayn tikish doimiy ravishda ishlashi mumkin.
5. Virtual ko'rgazmalar tashkil etish qiymati o'xshash an'anaviy ko'rgazmalarni tashkil qilish xarajatlaridan ancha past.
Elektron kitob ko'rgazmalaridan foydalanish cheklovlari orasida quyidagilar mavjud:
1. Har bir kompyuter sizning taklifingizni ko'rish uchun zarur bo'lgan talablarga javob bermaydi. Texnik muammolar tufayli ko'rgazmani taqdim etish va uni ko'rish imkonsiz bo'ladi.
2. Kutubxonaning har bir foydalanuvchisi elektron kitob ko'rgazmasi bilan tanishish uchun zarur ko'nikmalarga ega emas
3. Kitob ko'rgazmasining ishlab chiqaruvchisi zarur kompyuter ko'nikmalariga va badiiy didga ega bo'lishi kerak.
Virtual kitob ko'rgazmalarining tipologiyasi
Virtual kitob ko'rgazmalari an'anaviy ko'rgazmalar singari bir qator belgilar bo'yicha tasniflanishi mumkin:
Holati bo'yicha - mustaqil yoki ommaviy tadbirga hamrohlik qilish (masalan, Internetda kitob e'lon qilishda);
Tarkibi bo'yicha - universal, sanoat, tematik, shaxsiy;
Belgilangan maqsadda - o'qishga yordam berish, umumiy ta'lim va umumiy madaniy darajani yaxshilash;
Kutubxonada ular tomonidan taqdim etilgan materiallar nashr etilgan va qabul qilingan vaqtga kelib - yangi kelganlar, turli yillarda "unutilgan nashrlar";
Foydalanish shartlari bo'yicha - doimiy, uzoq, qisqa muddatli;
Nashr turlari bo'yicha - kitob, boshqa turdagi nashrlar (jurnal yoki gazeta va boshqalar), bir vaqtning o'zida bir nechta nashr (bir nechta), yangi ommaviy axborot vositalari (CD-ROM, yozuvlar, mikrofilmlar, video tasmalar va boshqalar), multimedia ilovalari;
Nashrlar tarkibi: bitta kitob ko'rgazmasi, seriya, to'plam.
Virtual kitob ko'rgazmalarini odatiy MS Office ofis dasturlari to'plamidan foydalangan holda, shuningdek, HTML-kodlarni blogga yoki ijtimoiy tarmoqdagi sahifaga havola qilish uchun onlayn servislarda ham yaratish mumkin.
Virtual kitob ko'rgazmalarini taqdim etishning turli shakllari mavjud (Qavslar ichida ko'rgazma yaratish uchun dasturlar va onlayn xizmatlar mavjud):
1. Taqdimot (Power Point, slayd almashish)
2. Slayd namoyishi (slayd-shou) va musiqiy hamrohi bo'lgan kitoblar uchun qisqa izohlar (Power Point, Photopeach, Photonack)
3. Kutubxonachining tavsiyalari bilan videolavha, o'quvchilarning "yuqori darajadagi o'qishlar" yozuvi, o'quvchilar va shahardagi taniqli odamlarning video taassurotlari.
4. Interfaol plakat ko'rinishidagi kitoblar ko'rgazmasi (giperhavolalar yordamida Power Point, ThingLink).
5. Aqliy xarita ko'rinishidagi kitoblar ko'rgazmasi, xarita ko'rinishidagi fikrlashning vizuallashtirish uslubi, uning markazida asosiy mavzu unga tegishli kalit so'zlar bilan turli yo'nalishlarda undan uzoqlashishi ko'rsatilgan (Word, Power Point, Mindmeister, FreemindMap, Popplet).
6. Vaqt tasmasi shaklida har qanday muallifning kitoblari ko'rgazmasi (Power Point, Dipity, Xtimeline, Free Timeline, Timerime, Timtoast, Ourstory Capzles).
3D formatidagi kitoblar ko'rgazmasi (MS Publisher, Flip Book Maker, Flip PDF, ZooBurst Calameo Photosnack Myebook.)
8. Geografik xaritadagi ko'rgazmalar (Google Maps).
9. Ko'rgazma - virtual doska (Thinglink, Google taqdimotlari).
10. Ko'rgazma - Afisha (MS Publisher, Glogster, Thinglink, Playcast).
Virtual ko'rgazmalar tashkil etish usullari juda xilma-xildir: an'anaviy, konservativ shakldan tortib - kitob muqovalari va nashrlarning izohlari, kitoblar dunyosiga sayohat qilishgacha. Ikkinchi turdagi ko'rgazmalarda mualliflar, rassomlar haqida batafsil ma'lumotlar, ma'lumotnomalar, boshqa Internet saytlardan qo'shimcha ma'lumotlar joylashtirilgan. Ko'rgazmalar kutubxonaning devorlarida namoyish etiladigan an'anaviy do'konlarning nusxalarini olishni to'xtatadi. Ko'pincha ular mini-saytlar sifatida tayyorlana boshlaydi.
Virtual ko'rgazmalar yaratishda dizayn dasturlari qo'llaniladi: Adobe Pho-toshop, FSViewer, Corel DRAW, ImageReady. Ko'rgazmani veb-sayt yoki blogga joylashtirishda HTML dasturining tili qo'llaniladi. Muqovalarni skanerlash, matnlarni tanib olish va tahrirlash uchun rasmlar FineReader dasturida amalga oshiriladi.
Virtual kitoblar ko'rgazmasini yaratish algoritmi quyidagicha:
1. Elektron kitob ko'rgazmasi modelini ishlab chiqish: mavzuni tanlash, hujjatlar, axborot, illyustratsiya, audio va video materiallarni tanlash, ko'rgazma sxemasini tuzish (siz qog'ozga ko'rgazma tartibini chizishingiz mumkin).
2. Loyihani texnik tayyorlash: fotosurat yoki skanerlash panellari, rasmlar, Internetdagi muqovali rasmlarni qidirish, matnli materiallar tayyorlash, audio va videokliplarni kesish, dastlabki materiallarni alohida papkada saqlash.
3. Ishni tanlangan dastur yoki onlayn xizmatda ro'yxatdan o'tkazish:
3.1. MS Power Point dasturidagi giperhavolalar yordamida ko'rgazma:
Birinchi slaydda tematik rasm, ko'rgazma nomi, shuningdek boshqaruv elementlari - o'tish tugmalari (ya'ni, ko'rgazmada taqdim etilgan kitoblar, ular tegishli slaydda yoki mavzularda batafsil tavsiflanadi, bosilgan holda foydalanuvchi slaydga o'tib, nashrlarni tanlab oladi. ustiga).
Keyingi, birinchi slaydda ko'rsatilgan har bir kitob (mavzu) uchun alohida slaydlar yaratiladi. Masalan: 1-slayd - "Zamonaviy ilmiy-fantast yozuvchilarning asarlari: Sergey Tarmashev, Sergey Lukyanenko, Mariya Semenova." Slayd 2 - "Sergey Tarmashevning nashrlari". Slayd 3 - "Sergey Lukyanenkoning nashrlari". Slayd 4 “Mariya Semenovaning nashrlari.
Biz giperhavolalarni - o'tish tugmachalarini chiqaramiz. Birinchi o'tish tugmasi - 1-slaydda "Sergay Tarmashev" yozuvi. "Sergey Tarmashev" matn blokini tanlang. Boshqaruv panelidagi yuqori qismida "Qo'shish" -ni bosing, "Giper-bog'lanish" -ni tanlang. "Bog'lanish" -ni tanlang, so'ng "Hujjatdagi joy" ni bosing va o'ngdagi ro'yxatdan "Slayd № 2" - "Sergey Tarmashevning nashrlari" ni tanlang. Keyin, ko'rgazmaning boshiga qaytish va ko'rish uchun keyingi kitobni (mavzuni) tanlash uchun, quyidagi sxema bo'yicha 1-slaydga giperhavolani yarating: taqdimot paytida biz bosadigan fotosuratni (yoki matn qismini) tanlang. Viktorinaning yuqori qismi. Keyin sichqonchaning o'ng tugmachasini bosing va "Giperlink" - "Bog'lanish" - "Hujjatdagi joy" - "1-slayd" -ni tanlang. Biz yana 1-slaydga qaytamiz va qolgan nomlarni - "Sergey Lukyanenko", "Mariya Semenova" bilan takrorlaymiz.
Keyin biz dizayn, animatsiya (ixtiyoriy) qo'shamiz, displey vaqtini belgilaymiz: "Slayd-shou" - "Vaqtni belgilang" va har bir slaydning davomiyligini tanlang. Keyin F5 tugmachasini bosing va ko'rish rejimini yoqing. Nashr tavsifi bilan sahifada, shuningdek, qisqa audio-hikoya-izoh yozib olishingiz yoki musiqa, ovoz effektlarini qo'shishingiz mumkin.
Taqdimotni ijtimoiy tarmoqlardagi sahifaga qo'shganda, ko'rgazmani ko'rish uchun sxemani yozishingiz kerak va uni tadbirda ko'rsatayotganda, qoidalarni tushuntiring va interfaol o'yin shaklida namoyish eting. Taqdimotni namoyish qilish paytida o'quvchi kitobni tanlaydi, ustiga sichqoncha bilan bosadi va tanlangan nashrning tavsifi bilan sahifaga o'tadi. Boshiga qaytish uchun u slaydni chap tugmachani bosib birinchi slaydga qaytadi. O'quvchi 1-slaydda joylashgan boshqa nashrlarni ko'rish uchun xuddi shunday harakatlarni amalga oshiradi.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Axrotlashgan jamiyatda elektron kutubxonalarni o'rni va vazifalari

Axborot-kutubxona faoliyatida axborot kommunikatsiya texnologiyalarini o‘rni va ulardan foydalanish