“Ijtimoiy tarmoqlarda Virtual ko’rgazma tashkil qilish”usullari
“Ijtimoiy tarmoqlarda Virtual ko’rgazma tashkil qilish”usullari
Bloglar va kutubxonalarning ijtimoiy tarmoqlardagi
sahifalari virtual ko'rgazmalar kabi innovatsiyalarni qo'llash sohasini ochib
beradi, bu esa kutubxona fondini namoyish qilish vositasi bo'lib xizmat qiladi.
Hozirgi kunda virtual ko'rgazma nima ekanligi haqida
aniq ma'lumot yo'q. N. V. Zbarovskayaning “Jamoat kutubxonalarining ko'rgazma
faoliyati” o'quv qo'llanmasida quyidagi ta'rif berilgan: “Virtual ko'rgazma -
bu foydalanuvchilar uchun axborot-kutubxona xizmatlarining yangi turi,
an'anaviy (kitob) va axborotni taqdim etishning eng yangi (elektron) usullari”.
Virtual ko'rgazma - bu Internet tarmog'ida maxsus
tanlangan va tizimlashtirilgan bosma nashrlarning va boshqa saqlash
vositalarining virtual tasvirlarini, shuningdek kutubxonaning masofadagi
foydalanuvchilariga ko'rish, tanishish va foydalanish uchun tavsiya etiladigan
ommaviy elektron manbalardan foydalangan holda ommaviy namoyish.
Virtual ko'rgazma yangi, ko'p funktsional axborot
manbai sifatida joylashtirilgan bo'lib, u foydalanuvchilarga keng qamrovli
axborotni olish samaradorligini oshirish, zarur materiallar (matnlar,
grafikalar, audio, video va boshqalar) doirasini kengaytirish imkoniyatini
beradi.
Birinchi virtual ko'rgazmalar Rossiya Savdo-sanoat
palatasining Internet-resurslari loyihasi doirasida paydo bo'lgan. Resurs
korxona va tashkilotlar, ularning mahsulotlari va xizmatlari to'g'risida biznes
ma'lumotlarini tarqatish uchun virtual ko'rgazma stendlarida (mini-saytlarda)
rus va ingliz tillarida ma'lumotlarni joylashtirishni o'z ichiga oladi. grafik
va video materiallar. Yangi axborot texnologiyalarining rivojlanishi bilan
madaniyat va ta'lim sohasida virtual ko'rgazmalar paydo bo'ladi: muzeylar,
universitetlar, barcha turdagi kutubxonalar.
Virtual ko'rgazmalar kutubxona fondini aks ettiradi,
imijni shakllantirish va saqlash, kutubxona xizmatlarini rivojlantirish va
takomillashtirishga hissa qo'shadi.
Virtual ko'rgazmaning afzalliklari va imkoniyatlari:
1. Ko'rgazmani ko'rish uchun o'quvchi kutubxonada bo'lishi
shart emas, Internetga kirish kifoya. O'quvchi istalgan vaqtda ko'rgazmani
ko'rishi mumkin.
2. Kutubxonaning haqiqiy maydonini egallamagan holda
an'anaviy ko'rgazma bilan solishtirganda ko'proq hujjatlarni namoyish qilish
imkoniyati. Ko'rgazmada ko'plab kitoblar taqdim etilishi mumkin; istalgan
vaqtda ularni o'zgartirishingiz mumkin, keraksizlarini olib tashlab yangilarini
ochib qo'ying.
3. Har bir hujjatga annotatsiya, referat, matnning
mazmuni va / yoki parcha qismlari, rasmlar, asarning yaratilish tarixi,
davrning tavsifi, audio va videokliplar ilova qilinishi mumkin.
4. Virtual ko'rgazmada taqdim etilgan hujjatlar zarar
ko'rmaydi. Onlayn tikish doimiy ravishda ishlashi mumkin.
5. Virtual ko'rgazmalar tashkil etish qiymati o'xshash
an'anaviy ko'rgazmalarni tashkil qilish xarajatlaridan ancha past.
Elektron kitob ko'rgazmalaridan foydalanish
cheklovlari orasida quyidagilar mavjud:
1. Har bir kompyuter sizning taklifingizni ko'rish
uchun zarur bo'lgan talablarga javob bermaydi. Texnik muammolar tufayli
ko'rgazmani taqdim etish va uni ko'rish imkonsiz bo'ladi.
2. Kutubxonaning har bir foydalanuvchisi elektron
kitob ko'rgazmasi bilan tanishish uchun zarur ko'nikmalarga ega emas
3. Kitob ko'rgazmasining ishlab chiqaruvchisi zarur
kompyuter ko'nikmalariga va badiiy didga ega bo'lishi kerak.
Virtual kitob ko'rgazmalarining tipologiyasi
Virtual kitob ko'rgazmalari an'anaviy ko'rgazmalar
singari bir qator belgilar bo'yicha tasniflanishi mumkin:
Holati bo'yicha - mustaqil yoki ommaviy tadbirga
hamrohlik qilish (masalan, Internetda kitob e'lon qilishda);
Tarkibi bo'yicha - universal, sanoat, tematik,
shaxsiy;
Belgilangan maqsadda - o'qishga yordam berish, umumiy
ta'lim va umumiy madaniy darajani yaxshilash;
Kutubxonada ular tomonidan taqdim etilgan materiallar
nashr etilgan va qabul qilingan vaqtga kelib - yangi kelganlar, turli yillarda
"unutilgan nashrlar";
Foydalanish shartlari bo'yicha - doimiy, uzoq, qisqa
muddatli;
Nashr turlari bo'yicha - kitob, boshqa turdagi
nashrlar (jurnal yoki gazeta va boshqalar), bir vaqtning o'zida bir nechta
nashr (bir nechta), yangi ommaviy axborot vositalari (CD-ROM, yozuvlar,
mikrofilmlar, video tasmalar va boshqalar), multimedia ilovalari;
Nashrlar tarkibi: bitta kitob ko'rgazmasi, seriya,
to'plam.
Virtual kitob ko'rgazmalarini odatiy MS Office ofis
dasturlari to'plamidan foydalangan holda, shuningdek, HTML-kodlarni blogga yoki
ijtimoiy tarmoqdagi sahifaga havola qilish uchun onlayn servislarda ham
yaratish mumkin.
Virtual kitob ko'rgazmalarini taqdim etishning turli
shakllari mavjud (Qavslar ichida ko'rgazma yaratish uchun dasturlar va onlayn
xizmatlar mavjud):
1. Taqdimot (Power Point, slayd almashish)
2. Slayd namoyishi (slayd-shou) va musiqiy hamrohi
bo'lgan kitoblar uchun qisqa izohlar (Power Point, Photopeach, Photonack)
3. Kutubxonachining tavsiyalari bilan videolavha,
o'quvchilarning "yuqori darajadagi o'qishlar" yozuvi, o'quvchilar va
shahardagi taniqli odamlarning video taassurotlari.
4. Interfaol plakat ko'rinishidagi kitoblar
ko'rgazmasi (giperhavolalar yordamida Power Point, ThingLink).
5. Aqliy xarita ko'rinishidagi kitoblar ko'rgazmasi,
xarita ko'rinishidagi fikrlashning vizuallashtirish uslubi, uning markazida
asosiy mavzu unga tegishli kalit so'zlar bilan turli yo'nalishlarda undan
uzoqlashishi ko'rsatilgan (Word, Power Point, Mindmeister, FreemindMap,
Popplet).
6. Vaqt tasmasi shaklida har qanday muallifning
kitoblari ko'rgazmasi (Power Point, Dipity, Xtimeline, Free Timeline, Timerime,
Timtoast, Ourstory Capzles).
3D formatidagi kitoblar ko'rgazmasi (MS Publisher, Flip
Book Maker, Flip PDF, ZooBurst Calameo Photosnack Myebook.)
8. Geografik xaritadagi ko'rgazmalar (Google Maps).
9. Ko'rgazma - virtual doska (Thinglink, Google
taqdimotlari).
10. Ko'rgazma - Afisha (MS Publisher, Glogster,
Thinglink, Playcast).
Virtual ko'rgazmalar tashkil etish usullari juda
xilma-xildir: an'anaviy, konservativ shakldan tortib - kitob muqovalari va
nashrlarning izohlari, kitoblar dunyosiga sayohat qilishgacha. Ikkinchi turdagi
ko'rgazmalarda mualliflar, rassomlar haqida batafsil ma'lumotlar,
ma'lumotnomalar, boshqa Internet saytlardan qo'shimcha ma'lumotlar
joylashtirilgan. Ko'rgazmalar kutubxonaning devorlarida namoyish etiladigan
an'anaviy do'konlarning nusxalarini olishni to'xtatadi. Ko'pincha ular
mini-saytlar sifatida tayyorlana boshlaydi.
Virtual ko'rgazmalar yaratishda dizayn dasturlari
qo'llaniladi: Adobe Pho-toshop, FSViewer, Corel DRAW, ImageReady. Ko'rgazmani
veb-sayt yoki blogga joylashtirishda HTML dasturining tili qo'llaniladi.
Muqovalarni skanerlash, matnlarni tanib olish va tahrirlash uchun rasmlar
FineReader dasturida amalga oshiriladi.
Virtual kitoblar ko'rgazmasini yaratish algoritmi
quyidagicha:
1. Elektron kitob ko'rgazmasi modelini ishlab chiqish:
mavzuni tanlash, hujjatlar, axborot, illyustratsiya, audio va video
materiallarni tanlash, ko'rgazma sxemasini tuzish (siz qog'ozga ko'rgazma
tartibini chizishingiz mumkin).
2. Loyihani texnik tayyorlash: fotosurat yoki
skanerlash panellari, rasmlar, Internetdagi muqovali rasmlarni qidirish, matnli
materiallar tayyorlash, audio va videokliplarni kesish, dastlabki materiallarni
alohida papkada saqlash.
3. Ishni tanlangan dastur yoki onlayn xizmatda
ro'yxatdan o'tkazish:
3.1. MS Power Point dasturidagi giperhavolalar
yordamida ko'rgazma:
Birinchi slaydda tematik rasm, ko'rgazma nomi,
shuningdek boshqaruv elementlari - o'tish tugmalari (ya'ni, ko'rgazmada taqdim
etilgan kitoblar, ular tegishli slaydda yoki mavzularda batafsil tavsiflanadi,
bosilgan holda foydalanuvchi slaydga o'tib, nashrlarni tanlab oladi. ustiga).
Keyingi, birinchi slaydda ko'rsatilgan har bir kitob
(mavzu) uchun alohida slaydlar yaratiladi. Masalan: 1-slayd - "Zamonaviy
ilmiy-fantast yozuvchilarning asarlari: Sergey Tarmashev, Sergey Lukyanenko,
Mariya Semenova." Slayd 2 - "Sergey Tarmashevning nashrlari".
Slayd 3 - "Sergey Lukyanenkoning nashrlari". Slayd 4 “Mariya
Semenovaning nashrlari.
Biz giperhavolalarni - o'tish tugmachalarini
chiqaramiz. Birinchi o'tish tugmasi - 1-slaydda "Sergay Tarmashev"
yozuvi. "Sergey Tarmashev" matn blokini tanlang. Boshqaruv panelidagi
yuqori qismida "Qo'shish" -ni bosing, "Giper-bog'lanish"
-ni tanlang. "Bog'lanish" -ni tanlang, so'ng "Hujjatdagi
joy" ni bosing va o'ngdagi ro'yxatdan "Slayd № 2" - "Sergey
Tarmashevning nashrlari" ni tanlang. Keyin, ko'rgazmaning boshiga qaytish
va ko'rish uchun keyingi kitobni (mavzuni) tanlash uchun, quyidagi sxema
bo'yicha 1-slaydga giperhavolani yarating: taqdimot paytida biz bosadigan
fotosuratni (yoki matn qismini) tanlang. Viktorinaning yuqori qismi. Keyin
sichqonchaning o'ng tugmachasini bosing va "Giperlink" -
"Bog'lanish" - "Hujjatdagi joy" - "1-slayd" -ni
tanlang. Biz yana 1-slaydga qaytamiz va qolgan nomlarni - "Sergey
Lukyanenko", "Mariya Semenova" bilan takrorlaymiz.
Keyin biz dizayn, animatsiya (ixtiyoriy) qo'shamiz,
displey vaqtini belgilaymiz: "Slayd-shou" - "Vaqtni
belgilang" va har bir slaydning davomiyligini tanlang. Keyin F5
tugmachasini bosing va ko'rish rejimini yoqing. Nashr tavsifi bilan sahifada,
shuningdek, qisqa audio-hikoya-izoh yozib olishingiz yoki musiqa, ovoz
effektlarini qo'shishingiz mumkin.
Taqdimotni ijtimoiy tarmoqlardagi sahifaga qo'shganda,
ko'rgazmani ko'rish uchun sxemani yozishingiz kerak va uni tadbirda
ko'rsatayotganda, qoidalarni tushuntiring va interfaol o'yin shaklida namoyish
eting. Taqdimotni namoyish qilish paytida o'quvchi kitobni tanlaydi, ustiga
sichqoncha bilan bosadi va tanlangan nashrning tavsifi bilan sahifaga o'tadi.
Boshiga qaytish uchun u slaydni chap tugmachani bosib birinchi slaydga qaytadi.
O'quvchi 1-slaydda joylashgan boshqa nashrlarni ko'rish uchun xuddi shunday
harakatlarni amalga oshiradi.
Комментарии
Отправить комментарий